Dag 64: Tromsø

13 maart 2019 - Tromsø, Noorwegen

Zaterdag
Op zaterdag 9 maart was het dan eindelijk zover: Tromsø! Om 9 uur 's ochtends gingen we vliegen, waardoor ik om 10 over half 7 's ochtends al weg moest. Eenmaal aangekomen in Tromsø, gingen we eerst op zoek naar een supermarkt. Die was hemelsbreed heel dichtbij, maar doordat we helemaal om het vliegveld en de landingsbanen heen moesten, duurde het toch wat langer. In het winkelcentrum hebben we een broodje gehaald en boodschappen gedaan voor het weekend. We konden rustig aandoen, want we hadden 2 uur de tijd voordat de man van onze airbnb ons op zou komen halen. We kregen namelijk te horen van tevoren dat er geen bussen rijden in het weekend. Wij zaten zo'n 30 min van het vliegveld af, dat we mee konden rijden was dus heel fijn. Het huis bevindt zich op een ander eiland dan het vliegveld en de stad. Eenmaal daar aangekomen kwam ik erachter dat we wel veel moesten delen met de bewoners. Marije heeft de airbnb geregeld en ik heb me er niet zo in verdiept. We deelden de badkamer met de zoon en de keuken met het hele gezin. Moet je je voorstellen dat je zelf elke dag mensen in je eigen huis hebt... Ik zou het niet willen. (Ik heb wat filmpjes toegevoegd voor een indruk van het huis)

Zaterdagmiddag gingen we wandelen. In de auto zei de man al dat we dan snowshoes nodig hebben. Ik wees naar mijn snowboots en vroeg: "Zijn deze goed?" Toen we bij het huis aankwamen zag ik wat hij bedoelde met snowshoes. Door dit om onze schoenen te doen, zakken we niet weg in de sneeuw. Wat een ervaring.

's Avonds dan eindelijk de eerste poging om het noorderlicht te zien. Met een hoofdlamp op en de snowshoes aan gingen we weer de berg op. Van tevoren was al tegen ons gezegd dat je het noorderlicht ook uit het raam in onze slaapkamer kunt zien. Vanaf daar zagen we al niks, dus we waren al een klein beetje op een teleurstelling voorbereid. Ik heb heerlijk in de sneeuw gelegen en naar de sterren gekeken, echt een gevoel van vrijheid. Helaas geen noorderlicht.

Zondag
Het bed sliep heerlijk, alleen het kraakt wel. Eigenlijk kraakt alles en is alles heel gehorig, maarja alles is ook van hout gemaakt.

De man heeft als hobby om met een touringcar te rijden. Hij zou zondag met een groep toeristen langs het huis rijden om ons op te pikken om naar de stad te gaan. De groep kwam uit België, dus dat was wel makkelijk kletsen. Nadat hij ons afgezet heeft, zijn we met een kabelbaan de berg opgegaan, zo'n 450 meter. Daar zit een restaurant waar we rendier of eland wilden proberen. Helaas was de kok ziek. Na de cola en een muffin zijn we gaan wandelen. Ik wilde eerst tot aan de top gaan, maar Marije had wel een goed punt: "We moeten ook weer terug." Dan zou het misschien wel heel lang duren. We hebben toch de top aangeraakt, zoek de juiste foto maar om het te zien :) Nadat we met de kabelbaan weer terug zijn gegaan, hebben we nog wat gedronken in de stad en gewacht op de bus. Er rijdt namelijk wel een bus naar het eiland waar we naartoe moesten, maar in het weekend rijdt die maar één keer heen en weer.

's Avonds een nieuwe poging voor het noorderlicht. We hebben een app op onze mobiel die een 'go' aangaf van 18.00 tot 03.00. Helaas, weer niets...

Maandag
We hadden een dagje stad gepland. Iets na 10 gingen we overleggen hoe laat we naar de stad zouden gaan. De ene bus was net geweest, de ander kwam pas om 13.30. De bus rijdt doordeweeks dus zo'n 5 keer op een dag van het ene naar het andere eiland. Eenmaal in de stad hebben we een toeristenwinkeltje, een winkelcentrum en het Noordpoolmuseum bezocht. Musea vind ik opzich wel leuk, alleen ik ben er altijd snel doorheen.

Aangezien we op zondag geen rendier konden eten, wilden we dit maandagavond doen. De prijs van zo'n gerecht was echter rond de 40 euro. Ze hebben het ook in Oslo (even snel opgezocht toen), dus besloten we om toch ergens anders te eten. De pizza was heerlijk!

De voorspelling voor het noorderlicht was nog slechter dan zondag. Ik zei tegen Marije dat we het beter konden laten zitten en er gewoon een leuke avond van moesten maken. Dat hebben we dan ook maar gedaan met een spelletje en wat lekkers. Ik heb Coen al gevraagd of we een keer samen naar een plek gaan om het noorderlicht te zien :)

Dinsdag
De laatste paar uur hebben we in een restaurant doorgebracht, het sneeuwde namelijk heel erg waardoor het niet echt leuk is om in de stad rond te lopen. We zouden om 3 uur terugvliegen, maar voordat het vliegtuig pas ging opstijgen was het al 4 uur. Gelukkig heeft Laura gekookt en konden we meteen aanschuiven.

Woensdag
Gister zijn we natuurlijk al teruggekomen uit Tromsø, maar ik heb vanmiddag gezien dat de supermarkt ook rendiervlees heeft! Het ligt wel in de diepvries, maar het kost maar 10 euro voor 400 gram. Nog steeds duur, maar beter dan 40 euro betalen.

Vandaag moest ik eigenlijk naar school, maar ik heb een dagje overgeslagen. Toen ik vorig weekend terugkwam uit Nederland, moest ik de volgende dag meteen naar stage. Het was toch fijner geweest om even een dagje rust te hebben. Daar heb ik vandaag mooi gebruik van gemaakt. Ik had anders toch les van de man die gebrekkig Engels spreekt, dus geen probleem om dat te missen. De aanwezigheidsplicht is 80% en daar zit ik nog ruim boven.

Aankomend weekend heb ik weer een leuk weekend. Dan komen Romy en Celesta van animatiewerk. Ik ga deze zomer voor het eerst animatiewerk doen en ik heb Romy en Celesta ontmoet tijdens het trainingsweekend van TOP Recreatie. We hebben elkaar dus maar één weekend (lees vrijdagavond tot zaterdagmiddag) gezien, maar het was echt heel leuk samen. Romy had voor de grap gezegd: "We komen wel naar Oslo!" En de grap is werkelijkheid geworden!

1. Petra:
    13 maart 2019
    Ik krijg steeds meer zin om naar je toe te komen Merel.😘🇳🇴
  2. Marinka:
    14 maart 2019
    Wederom weer geweldig om te lezen. Jammer dat jullie het noorderlicht niet hebben gezien. Maar ja, dan heb je nog wat op je wensenlijstje staan. Het ov is dan nog niet zo geweldig daar als er maar zo weinig bussen rijden. Je kan niet zonder rijbewijs als je daar woont. Wat leuk dat die meiden komen terwijl je elkaar nog maar zo kort kennen. Dan wordt je baan van de zomer helemaal top. Heel veel plezier.
  3. Annette:
    15 maart 2019
    Hé, zag ik daar in de badkamer een bad en een sauna? Ach dat halve douchegordijn.. Tja, je kan niet alles hebben 😉