Dag 3: De eerste dagen

11 januari 2019 - Oslo, Noorwegen

Eergisteren zijn we aangekomen, wat gaat de tijd snel... Ik wilde al eerder wat schrijven, alleen de foto's ontbraken nog. Bij dit bericht wilde ik namelijk foto's plaatsen van mijn kamer nu het helemaal af is. En dat is vanavond gelukt! Maar eerst terug naar woensdag. Uiteindelijk kwamen we maar 3 kwartier later aan. Bij het wegrijden moesten we stoppen bij twee mannen in gele werkkleding. Er werd gevraagd of dit onze persoonlijke spullen zijn, wat we hier komen doen en of we ook alcohol of tabak bij ons hebben. We gaven aan dat we 6 flessen wijn en 2 flessen sterke drank bij ons hadden, waarop met een lach werd geantwoord: "That's it?" Ze zullen vast erger gewend zijn.

Het was ongeveer 20 minuten rijden naar onze kamers. Het rijden was wel even wennen, toen we uit een klein weggetje kwamen stopte ik netjes om iemand op de grote weg voor te laten, maar diegene stopte ook. We weten dus nog niet of er wel voorrangswegen zijn. De wegen zijn gelukkig wel sneeuwvrij. Eenmaal aangekomen kwamen we uit bij een supermarkt en we wisten niet goed waar we naartoe moesten. Laura zou ons sowieso op komen halen, dus we belden of ze naar ons toe wilde komen. Ze heeft ons naar onze flat geleid. Bij de foto's staat ook een plattegrond van de flats hier. Marije en ik zitten in 56, Laura in 10. De plek waar wij wonen heet Kringsjå Studentby, letterlijke vertaling: studentendorp. Eenmaal aangekomen bij onze flat moesten we een paar keer op en neer lopen om al onze spullen boven te krijgen. Marije en ik wonen op dezelfde verdieping, maar er zit wel een kamer tussen. We wilden heel graag samenwonen en hadden ons daarom ook ingeschreven voor 'room: sharing with one'. Op de website stond al dat dit een willekeurig persoon is. We hebben van tevoren gemaild, maar ze kunnen niet van tevoren bevestigen dat twee mensen samen kunnen wonen. Laura heeft eerder deze week onze sleutels opgehaald en toen bleek al dat er geen plek meer vrij is om met z'n tweeën te kunnen wonen. Dit vonden we allebei super jammer, maar toen ik de foto's zag van mijn kamer (Laura was al eerder wezen kijken), viel er toch een last van mijn schouders af. Hier kan ik me wel thuis voelen.

Mijn huisgenoot heet Michael. Bij het binnenkomen zag de keuken er niet heel netjes uit. Er lagen niet heel veel spullen, maar de keuken kon zeker een doekje gebruiken. Maar goed, het was al laat, dus daar zouden we het nog wel over hebben. Ik was heel moe dus ik wilde snel slapen. Aangezien de hele kamer vol lag met spullen, wilde ik eerst nog wat uitpakken. Helaas was ik te moe daarvoor en ben ik maar snel gaan slapen. De volgende dag heb ik wel al mijn spullen uitgepakt. Michael gaf aan dat ik alles mag gebruiken wat ik wil, hierbij deed hij als voorbeeld de koelkast open en wees hij naar de lege plekken. Ik had de avond ervoor al gezien dat de koelkast echt niet schoon was, dus ik vroeg of hij eerst de koelkast schoon wilde maken voor ik mijn spullen erin zou leggen. Helaas is schoonmaken voor hem denk ik even het grote afval zoals uienschillen weghalen, maar schoon was het nog niet. Over het schoonmaken van de keuken en badkamer moet ik het nog met hem hebben.

's Middags heb ik met Laura hardgelopen om het meer dat hier vlakbij is. Doordat er op alle paden grind gestrooid wordt, is het gelukkig niet glad. Het is nog niet heel koud (0 tot -2 graden), dus ik kon dezelfde hardloopkleren aan als die ik thuis wel eens aan heb. 's Avonds hebben we zalm gegeten, 4 stukken zalm voor ongeveer 5 euro, dat wordt vaak zalm eten!! Na het eten zijn we naar de Ikea gegaan. We wisten niet dat er geen korting afgaat zonder family card, dus wij naar de klantenservice om dit te regelen. Vanaf daar werden we doorgestuurd naar een informatiepunt. Zij stuurde ons door naar de ingang, hier konden we het uiteindelijk regelen. Met de familycard gingen we naar de kassa en wat bleek, de korting die we hadden op de plantjes was al inbegrepen in de prijs. Een half uur verder voor niks...

Vandaag hebben we ons aangemeld bij de sportschool (150 euro voor 6 maanden, niet heel duur dus!) en hebben we metrokaartjes geregeld. Dit kan via een app waar je een abonnement voor 30 dagen aan kunt schaffen. Elke 30 dagen moeten we dit vernieuwen.

's Middags ben ik met Robin naar de Ikea geweest. Robin is vanochtend aangekomen. Zij studeert in Utrecht en we hebben haar één keer gezien tijdens een oriëntatiedag in Nederland. Robin woont ook in één van deze flats.

Gisteravond en vanavond hebben we samen gegeten. Aangezien Marije en ik geen eettafel hebben, eten we bij Laura. We zullen vaak samen eten, omdat het bij Laura veel makkelijker is. Hierdoor kunnen we het koken ook verdelen en hoeven we niet allemaal elke dag te koken.

Morgen hebben we een introductiedag. We ontmoeten dan andere studenten, we krijgen lunch van de universiteit en er is een free flea market, waar we gratis spullen kunnen meenemen die anderen hebben achtergelaten. Aangezien ik zelf al alles heb, is dat waarschijnlijk niet nodig.

Het is natuurlijk ook wel handig om te weten wat voor studie ik ga doen. De studie heet 'Multicultural identity in a global world'. Een aantal punten die we gaan leren/kunnen: Uit welke factoren een identiteit bestaat, wat cultuur inhoudt, hoe de identiteit bij kinderen wordt vormgegeven, observeren, analyseren, communiceren met andere culturen en nog veel meer. Woensdag hebben we onze eerste officiële lesdag.

Ik heb echt m'n plekje gevonden hier, vooral doordat ik mijn kamer helemaal op mijn eigen manier heb ingericht. Ik weet zeker dat ik hier een hele leuke tijd ga hebben!

Mocht je mijn adres willen weten, dan kun je dit aan mijn ouders of aan mij vragen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    11 januari 2019
    Fijn dat je je kamer zo gezellig hebt gemaakt, goed gedaan!
    Gezellige tijd samen, nu met z’n vieren.
  2. Marinka:
    12 januari 2019
    Goed te lezen dat het je nu al bevalt. Ik weet dat je niet elke keer wat gaat schrijven, maar ik vind het wel erg leuk om te lezen hoe het zo met je daar gaat. Dus wat mij betreft vooral door blijven gaan :-).
  3. Ingrid:
    12 januari 2019
    Leuk om te lezen Merel, maak er een onvergetelijke tijd van :)
  4. Marijke:
    12 januari 2019
    Hee Merel mooi om te lezen.
    Succes daar en heeel veel plezier.
  5. Linde:
    17 januari 2019
    Heey Merel.
    Leuk om te lezen over wat je allemaal doet in Oslo. Groetjes Linde.