Dag 111: Nog maar 3 weken...

29 april 2019 - Oslo, Noorwegen

Mijn vorige blog schreef ik alweer een maand geleden en toen zei ik dat ik er toch wel erg naar uitkijk om weer thuis te zijn. Afgelopen maandag was het 22 april. Precies 4 weken later zijn wij thuis. Op deze dag had ik voor het eerst het besef van: "Wow, de tijd gaat toch wel heel snel, ik moet er nog meer van gaan genieten (als dat al mogelijk is)". Genieten doe ik volop, want ik heb weer veel leuke dingen gedaan.

Op woensdag 3 maart zijn Robin en ik 's avonds naar Mabou gegaan, want Robin had een afscheidsfeestje van iemand. Op woensdag kosten de wijntjes maar 29 kronen, dus dat kwam goed uit. Bleek dat het maar tot 23.00 uur is, daarna zijn ze weer duurder. Dat laatste wijntje na 23.00 uur heb ik daarom ook maar niet gekocht. Dit is de eerste keer dat we hier uit zijn geweest en het was heel leuk!

De dag daarna, donderdag, zijn Tessa, Marieke en Lisette hier gekomen. Zij zitten ook op de pabo in Nederland en zij studeren dit semester in Zweden. Ik heb de stad laten zien en we hebben geluncht bij Café Amsterdam. De kroketten waren heerlijk. Zij zijn op vrijdag weer weggegaan (door naar de fjorden). Marije en ik zijn 's avonds met de bus naar Stockholm gegaan. Net zoals bij Göteborg konden we voor €5,80 met de bus heen en weer. Het was 7,5 uur naar Stockholm toe. We hebben ervoor gekozen om 's nachts met de bus te gaan, zodat we niet extra te hoeven betalen voor overnachting. Het slapen was niet heel prettig, ik denk dat ik de helft van de tijd geslapen/half wakker ben geweest en de rest van de tijd echt wakker. Ik ben de dag in Stockholm wel goed doorgekomen, maar merkte toch wel dat ik een beetje moe was. In Stockholm hebben we bij een informatiepunt een boekje gekregen met bezienswaardigheden, dus we hebben gewandeld, lekker gegeten, zijn naar een dierentuin geweest en 's avonds naar een uitzichtpunt gelopen. Op zondag zijn we naar het fotografiemuseum en het Abba museum geweest. Het Abba museum was echt heel leuk. Er waren veel attributen en kostuums te zien die ook echt gedragen zijn. Ook kon je zelf dansen, zingen etc. Op zondagavond vertrok de bus weer naar Oslo. Ik heb die nacht wel beter geslapen. Maandagochtend ben ik gelijk mijn bed weer ingedoken, alleen toen ik wakker werd voelde ik me wel heel belabberd. Dat heeft helaas ook nog twee dagen geduurd.

In Stockholm begon ik op zaterdag last te krijgen van mijn knie, waarschijnlijk door de oude, schuine straten of door oververmoeidheid (zei de fysio). Uiteindelijk blijkt dat het een runners knee is en helaas heb ik er nu, al meer dan drie weken later, nog steeds last van. Veel rust houden dus, wat best lastig is hier. Het gaat al wel beter, maar ik merk wel dat als ik op een dag veel loop, dat het weer meer pijn doet. Mede daarom had ik, zoals ik bovenaan schreef, denk ik het besef dat we al bijna naar huis gaan. Doordat ik nu niet veel kan doen, blijft er weinig tijd over om nog wel dingen te ondernemen. Ik vind het ook heel jammer dat ik niet echt kan sporten, want ik hou echt van het sporten hier.

Ik heb ook weer twee weken stage gehad, dit keer bij een kindergarten. De kinderen waren 3 t/m 6 jaar. Sommige momenten waren heel leuk, maar op andere momenten verveelde ik me weer dood. Er was één meisje bij die goed Engels kon, met de rest kon ik niet praten. De zin die ik vaak heb gezegd tegen andere kinderen is: "Jeg snakker ikke Norsk, jeg snakker Engelsk." Ik praat dus geen Noors, maar ondanks dat blijven sommige kinderen maar doorpraten. Gelukkig kun je non-verbaal ook veel bereiken.

Van vrijdag 12 t/m maandag 15 april ben ik naar Nederland gegaan. Die zondag vond de onderlinge wedstrijd van turnen namelijk plaats. De groepen die ik lesgeef hebben alleen maar deze onderlinge wedstrijd, dus ik vond het heel jammer als ik dit zou moeten missen. En een goed excuus om een weekendje terug te gaan :) Vrijdagavond ben ik met vriendinnen het dorp in geweest, op zaterdag heb ik met Coen bij La Cubanita gegeten en op zondag was de wedstrijd.

Naast alle vrije tijd en het doen van leuke dingen ben ik ook weer met mijn paper bezig geweest. Nu een paper van 6000-7000 woorden, als vervolg op mijn vorige paper. Nu was het de bedoeling om alle ervaringen op stage te koppelen aan de theorie. Ik heb een paar ochtenden geschreven en toen was het weer klaar. Op 9 mei moet ik mijn paper presenteren aan de klas.

Eergisteren heb ik Koningsdag gevierd, en dat in Noorwegen! Op Facebook zag ik dat er Koningsdag voor kinderen werd georganiseerd, waarbij ze nog vrijwilligers zochten. Robin en ik hebben ons aangemeld en geholpen bij de spelletjes. Heerlijk om je weer even helemaal Nederlands te voelen. De meeste kinderen spraken Nederlands. Sommige kinderen konden geen Nederlands, maar daarvan was juist de vader of moeder weer Nederlands. 's Avonds zijn we naar Café Amsterdam geweest. Toen we daar al eerder waren, had de eigenaar het er met ons over dat hij nog mensen zocht om tijdens koningsdag bij de ingang te staan, om bloemenkransen en hoedjes etc te geven aan alle mensen die binnenkomen. Dat hebben we dus gedaan en we hebben ons goed vermaakt. We kregen bonnetjes om gratis drinken te halen, dus dat heeft ons een hoop geld gescheeld. Van 8 tot 11 hebben we daar gestaan, daarna hebben we nog tot 3 zelf verder gefeest.

Vanmiddag komt het laatste bezoek alweer en dat is Coen! :) Eindelijk kan hij ook zien waar ik nu woon.

Tot de volgende blog!

1. Marinka:
    29 april 2019
    Wat leuk om weer te lezen hoe het je daar gaat. Balen van je knie. Maar jij vindt wel iets anders om je te vermaken. Lijkt me toch lastig om stage te lopen in een klas als je geen idee hebt eat ze zeggen. Voor kinderen is taal geen hindernis. Veel plezier met Coen daar. En nog even volhouden voordat je weer helemaal thuis bent. Maar dan heb je wel een superervaring om opterug te kijken.
  2. Noël:
    3 mei 2019
    Volhouden meissie. En haal eruit wat er nog in zit. Tot gauw