Dag 84: Een maand vol bezoekjes en leuke dingen

2 april 2019 - Oslo, Noorwegen

Maart was een hele leuke maand, waarin ik elk weekend wat te doen had!

Op vrijdag 15 maart kwamen Romy en Celesta hier. Super leuk om ze weer te zien! Elke vrijdag doe ik mee met yoga gymnastics, gelukkig wilden ze mee! Het gaat best wel om kracht, lenigheid en balans, wat best moeilijk kan zijn. We hebben enorm gelachen, al moest ik wel vaak m'n lach inhouden, want keihard lachen is tijdens zo'n les natuurlijk niet zo netjes. We hebben de sportpasjes van Robin en Laura gebruikt, aangezien zij die week in Lapland waren. Als Romy en Celesta niet waren gekomen, dan was ik zeker meegegaan naar Lapland, maar gelukkig heb ik op deze manier ook een heel leuk weekend gehad :) Op zaterdag zijn we wezen sleeën. De weken ervoor zag het er niet naar uit dat sleeën nog mogelijk was, aangezien het al best lang niet had gesneeuwd. Gelukkig begon het in de week dat ze kwamen weer te sneeuwen. 's Avonds hebben we de stad bekeken. Op zondag regende het de hele dag, waardoor we hebben uitgeslapen en wat spelletjes hebben gedaan. Rond 7 uur 's avonds vlogen ze weer terug. De tijd ging snel, maar het was wel een heel geslaagd weekend. Goeie voorbereiding op de drie weken animatiewerk die gaan komen. De eerste week samen met Romy, de tweede week met Celesta erbij en de derde week alleen met Celesta.

Op 18 maart zijn Marije en ik een dagje naar Göteborg geweest. Via Flixbus waren er goedkope tickets, waardoor we voor 5,80 heen en weer konden. Om 7.10 uur 's ochtends zou de bus vertrekken, helaas werd dat een kwartier later. De reis duurde ongeveer 3,5 uur. We hadden ons eigenlijk helemaal niet voorbereid op wat we nou echt in Göteborg konden doen. Gelukkig was er een informatiepunt waar we een boekje kregen met mooie standbeelden en gebouwen. Zo was de dag snel vol (inclusief veel en lekker eten).

Het volgende weekend kreeg ik alweer leuk bezoek, mijn ouders! Zij bleven van vrijdag t/m maandag. Vrijdag ben ik met ze meegelopen naar het hotel en 's avonds zijn we uit eten geweest bij de pizzeria. Het was heerlijk. Papa had bij de vliegtickets een grote koffer bijgeboekt, zodat zij wat meer ruimte hadden en ze wat voor mij mee konden nemen. Daar heb ik mooi gebruik van gemaakt: Zakken soep, jam, pindakaas en ga zo maar door. Ik heb er veel warme kleding ingedaan, dat scheelt aan het eind weer wat ruimte.

Zaterdagochtend zijn papa en mama bij mij gekomen zodat ik mijn kamer en de omgeving hier kon laten zien. Daarna heeft mama om het meer gewandeld en hebben papa en ik daar in de omgeving hardgelopen. 's Middags heb ik de stad, Vigelandsparken en mijn school laten zien. 's Avonds hebben we bij mij gegeten. Daar komt nog een (naderhand) leuk verhaal bij. Ik was aan het koken en door de zalm kwam er iets teveel rook en gespetter af. Als dat gebeurt, dan gaat de afzuigkap piepen en kun je op een knipperend knopje drukken zodat de piep uitgaat. Door het gespetter hoorde ik de piep niet. Toen ik dacht: "Ik kijk even of het knopje knippert", toen ging het brandalarm al af. Thuis kun je het brandalarm meteen uitzetten, maar hier gaat dan in het hele gebouw het alarm af... Wij dus allemaal naar buiten. Tegen de andere mensen buiten heb ik wel gezegd dat het mijn schuld was, maar dat er niks ergs is. Het brandalarm is wel vaker afgegaan en zo konden ze zelf beslissen of ze buiten bleven staan of niet. Toen de brandweer aankwam heb ik meteen gezegd dat het door mij komt, maar dat er niks meer is. De tweede brandweerauto vol met brandweermensen kon dus meteen weer weg. Een brandweerman controleerde mijn kamer en kon dus meteen weer weg. Daarna hebben we heerlijk gegeten.

Op de Noorderlicht app stond dat er een grote kans was dat het noorderlicht vanuit Oslo te zien zou zijn. Na het eten gingen wij dus naar het meer vlakbij, omdat het daar verder donker is. We waren niet de enige, er stonden wel zo'n 400 mensen. Al snel gingen we weer weg, we hadden er toch geen vertrouwen in. En dat bleek ook, anderen gaven later al aan dat er niks te zien was.

Zondag heb ik in het hotel ontbeten. Op zaterdag hebben papa en mama nog alleen gegeten en toen bleek al dat er niet gecontroleerd werd. Daardoor kon ik mooi mee eten. Daarna zijn we naar een cancer centre, de Ekebergparken (met sculpturen) en de mathallen geweest. Het was officiële wafeldag waardoor ze daar wafels verkochten. Je kon contant betalen of als je Noors bent via een app. We vroegen waar de dichtstbijzijnde bank zit, maar dat wist het meisje zo snel niet. Daarom heeft ze de wafels zelf betaald, super lief! We hebben ook nog een boottocht gemaakt om alle eilanden. Je kan ook van de boot af om op de eilanden te wandelen, maar wij bleven zitten. 's Avonds wisten we niet waar we wilden eten, dus zijn we maar weer bij dezelfde pizzeria beland, met voor mama en mij ook dezelfde pizza als vrijdag. Het smaakte nog net zo lekker.

Maandag heb ik ook meegegeten en daarna ben ik naar huis gegaan. Het was een heel fijn weekend en ik vind het fijn dat ik ze binnenkort weer zie. 's Middags heb ik met iemand anders hardgelopen. De bedoeling was 15, uiteindelijk is het 17 geworden. Het ging gelukkig best makkelijk.

Op dinsdag 26 maart was Robin jarig. Met een ander meisje uit haar huis heb ik geregeld dat zij 's ochtends de deur open zou doen voor Laura en mij. We hebben de keuken en de gang versierd en Robin daarna wakker gemaakt. Super leuk om te doen. Het toetje 's avonds was een zelfgemaakte cake met kaarsjes erop. Daarna zijn Robin en ik naar de wedstrijd Noorwegen - Zweden geweest. De sfeer was echt heel leuk en ik heb genoten.

Vrijdag 29 maart: Weer een leuk weekend! Mijn schoonouders, Manno en Terese, kwamen een weekend op bezoek. Op zaterdag zijn we naar het Frammuseum geweest, over de ontdekkingsreizen naar de noord- en zuidpool. 's Middags ben ik met Manno naar het 22 July centre geweest, een herdenkingsplek voor de aanslag door Breivik in 2011. Hier ben ik eerder ook geweest met school. Buiten ligt glas op de grond, wat op die dag in 2011 kapot is gevallen. Binnen in de eerste ruimte zijn alle foto's te zien van de mensen die zijn overleden. Verder is er nog een tijdlijn, stuk van de auto en getuigenfilmpjes te zien. Heel bijzonder om dit zo te zien. 's Avonds hebben we hier weer zalm gegeten, dit keer zonder brandalarm :)

Zondag hebben we een rondje met de boot gemaakt. Wel hadden we de boot twee keer gemist. De eerste keer kwam door mij. Ik wilde eerst naar het water om via daar naar de boot te lopen, helaas was dat iets verder dan ik dacht. Toen hebben we lekker in de zon gelegen op bankjes aan de boulevard. We besloten om koffie en chocolademelk te halen, dat duurde alleen wat lang waardoor we de volgende boot ook misten. De boot daarna hebben we gelukkig wel kunnen nemen.

Op zondag en maandag heb ik ook mee ontbeten. We hebben het hetzelfde aangepakt als vorig weekend. Geen controle dus heerlijk meesmullen. Als een echte Nederlander heb ik vanochtend broodjes en fruit meegenomen in zakjes, vanmiddag gingen Marije, Laura, Robin en ik namelijk picknicken.

Maart is alweer voorbij! Het ging heel snel en het was heel leuk. Nog anderhalve maand genieten hier (en stiekem ook uitkijken naar het moment dat ik weer naar huis ga, want dat is ook wel een fijne gedachte). Gelukkig is de sneeuw op alle paden ook weg. In de bossen nog niet, maar dat duurt hopelijk ook niet lang meer.

1. Marinka:
    2 april 2019
    Weer geweldig om te lezen. En wat een avontuur met dat brandalarm. Tja, kan me voorstellen dat je de volgende keer extra oplet. Gezellig hoor zoveel bezoek. Dan gaat je tijd helemaal snel. Geniet nog maar extra daar, voordat je het weet zit je weer hier en is alles weer gewoon.
  2. Annette:
    2 april 2019
    Haha Merel, dat van die zalm is een leuke anekdote voor later. Dat zal je niet meer vergeten.
  3. Petra:
    2 april 2019
    Merel, we vonden het fijn om zo een paar dagen bij je te zijn😘
  4. Ilona ten Hove:
    3 april 2019
    Hoi Merel. Mooie verhalen. Geniet nog even van je leuke en gezellige tijd daar.
  5. Therese:
    5 april 2019
    Leuk te lezen en geniet nog even van de bijzondere dingen..