Dag 9: Alweer een week voorbij!

17 januari 2019 - Oslo, Noorwegen

Alweer negen dagen hier! Afgelopen zaterdag hebben we een algemene introductie gehad waarin informatie werd gegeven over de universiteit en over Oslo. Daarna hebben wij een klein deel van de stad verkend. Aangezien we totaal nog niet weten wat boeiend is om te zien en wat niet, hebben we maar wat rondgelopen. Het ontdekken van leuke dingen komt nog wel :) We hebben wel een foto gemaakt van het parlementsgebouw, al zijn we er net achter gekomen dat dit de achterkant van het gebouw is...

Vanaf zondag heb ik elke dag gesport, heerlijk! Naar de sportschool, wandelen, hardlopen, schaatsen en zwemmen. Het voelt heel fijn dat ik hier zoveel meer tijd heb om te sporten. Al is het soms ook wel eens lekker om niks te doen, en ook daar is tijd voor :)

Gisteren hebben we een introductie gehad over onze studie. We hebben wat informatie gekregen en we hebben elkaar leren kennen. Er zitten 24 mensen in onze klas, uit China, Griekenland, Engeland, Noorwegen, Amerika, Duitsland, België, Spanje, Tsjechië, Mexico en natuurlijk Nederland. We hoorden dat we pizza als lunch hadden, super lekker!! We kwamen in de ruimte waar de pizzadozen al op tafel stonden. De leraren hadden al gegeten. Vervolgens gingen alle leraren zich eerst voorstellen, waardoor de pizza's al zo'n 20 minuten de tijd hadden om af te koelen, heel erg zonde... Wij krijgen, als het goed is, les van vijf leraren. Drie leraren spraken duidelijk Engels, twee niet helemaal. Na de pizza's deden we spelletjes om elkaars namen te leren kennen, wat voor mijn doen veel te lang duurde. Er werd zo vaak gelachen om elkaars namen en we hebben het spel zo lang moeten doen. Mijn naam werd niet altijd goed uitgesproken, maar dat is met Chinese mensen in de klas ook wel te verwachten...

Vanochtend hadden we onze eerste les, wat werd gegeven door één van de leraren die de dag ervoor niet duidelijk Engels sprak. Dat was zeker te merken, pfoe. Hij gaf zelf al aan dat hij ons als levend woordenboek gebruikt en dat hij er niet altijd uitkomt, en dat is gebleken. Ik vind Engels zelf ook niet heel makkelijk en dat is ook één van de redenen dat ik hier ben, maar ik vind dat een leraar toch duidelijk Engels moet spreken. Ik wil mijn Engels namelijk zoveel mogelijk verbeteren hier, alleen ik vind het wel lastig dat er dan op zo'n manier lesgegeven wordt aan een internationale klas. Ik zal me nog één keer ergeren hier, en daarna hopelijk niet meer. Al gaat dat sowieso niet lukken. Oké komt die: Hij kwam dus niet goed uit z'n woorden. Veel zinnen eindigden half, of met 'and stuff' of met 'you know'. Als iemand wat zei, reageerde hij niet altijd daarop maar ging hij door met zijn les, waar ik uit opmaakte dat hij niet begreep wat diegene zei. Het onderwerp was 'human rights', wat ik een heel interessant onderwerp vind, helaas had hij zo'n grote prezi en ging hij van de hak op de tak dat niet altijd duidelijk was waar hij het over had. Er zat ook geen opbouw in de les. Hij vindt het leuk als er discussies plaatsvinden, maar nadat één of twee mensen iets gezegd hebben, gaat hij alweer door. Hij gaf aan dat de prezi heel groot is om te printen, dat je dan een dik pak papier krijgt, dat je dus beter meer dia's op een pagina kunt printen, want met één dia per pagina is het heel veel, want dan krijg je een dik pak papier. Vervelend om dit te lezen hè? Nou op deze manier zei hij het echt. Vijf zinnen waarin hetzelfde werd gezegd. En als laatste: Er stonden een aantal landen in zijn zelfgemaakte prezi met het jaartal erbij dat deze landen stemrecht kregen. Het land Suriname stond er ook bij, waarbij hij zei: "Dat ligt bij Rusland toch"? Uiteindelijk dus helemaal geen aantekeningen gemaakt terwijl we 2,5 uur les hebben gehad, omdat ik veel al wist, veel onnodig vond en sommige dingen niet duidelijk waren.

Dat was het erger stukje, daar zal ik nu over ophouden. Vanaf vandaag begint de les elke dag om half 9, behalve op maandag, want op de meeste maandagen zijn we vrij. Extra lang weekend!!!

We eten nu elke keer bij Robin, zij heeft ook een keukentafel. Van Laura's huisgenoten mogen er niet elke dag mensen blijven eten, wat ook wel logisch is aangezien zij er natuurlijk wonen en wij niet.

Wij hebben langlaufski's gehuurd tot eind april. In onze 'achtertuin' is namelijk een groot langlaufgebied. Morgen gaan we het proberen, het is voor ons allemaal de eerste keer dus dat wordt vast heeeel veel lachen.

1. Petra:
    🏊🏻‍♀️🎿⛷⛸🏃🏻‍♀️👟👩🏻‍🎓
    Succes met al die leraren. 😉
  2. Marijke:
    17 januari 2019
    Leuk begin Merel,kunt beter zelf voor de klas gaan staan.
    Geniet ze met elkaar.⛸🏂⛷🎿🏋🏽
  3. Manno van Heun:
    17 januari 2019
    Dag kjaere Merel. Hvor bra du farge din studie i en slik international klasse. Lykke till og en stor klem.
  4. Marinka:
    18 januari 2019
    Leuke foto's. En ach dat ergeren heb je nu achter de rug. Vanaf nu alleen maar leuke dingen :-). Grappig dat je met zoveel verschillende nationaliteiten in een klas zit. Lijkt me ook wel moeilijk ieder met zijn accent om dan het engels goed te kunnen verstaan. Maar straks gaat dat perfect, je went eraan. Geniet van je (vrije) tijd.